Nieuwe editie

7 verrassende feiten over je alledaagse voedsel!

Wist je dat je beter fritessaus kunt nemen dan mayonaise en dat chocomelk en cola ongeveer evenveel calorieën hebben? Over eten en drinken wordt heel veel geblogt, -vlogt, -praat en -schreven. Wij doen daar graag nog een schepje bovenop!

De feiten

1. Een oranje paprika bevat meer vitamine C dan een sinaasappel 

Een halve oranje paprika is genoeg voor jouw volledige behoefte aan vitamine C. Hij bevat ruim twee keer zoveel van deze belangrijke voedingsstof als een sinaasappel en veel minder suiker. Naast vitamine A en C, is de oranje paprika ook een rijke bron van vitamine B6, B11, E, B5, B1, thiamine en vitamine K. Die hoge percentages maken hem tot één van de meest gezonde groenten die er zijn!

2. Vet is onmisbaar

Ons lichaam heeft vet nodig om goed te kunnen functioneren. Het dient als brandstof, zorgt voor een energiereserve en levert bouwstenen voor lichaamscellen. Sommige vitamines zijn alleen oplosbaar in vet. Het is dus geen goed idee om alle vetten te schrappen uit je menu. Wel is het verstandig om de verzadigde vetten zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigde.

3. Koude pasta is beter dan warme

Als je pasta laat afkoelen, verandert het zetmeel daarin van structuur. Het wordt ‘resistent’, gaat onverteerd langs de maag en dunne darm en voedt de ‘goede’ bacteriën in de dikke darm. Daar vaart je darmflora wel bij! Het zetmeel in warme pasta heeft die eigenschap niet.

4. Twee ons groente en twee stuks fruit is niet voldoende 

Uit nieuw onderzoek blijkt dat de tot nu toe aanbevolen norm in Nederland flink omhoog moet. Goede darmbacteriën floreren vooral uit vezels uit groenten en fruit. Om écht verschil te maken voor je gezondheid zou je 500 gram groente en drie stuks fruit per dag moeten eten.

5. Rauwkost is gezonder dan gekookte groente

Uit gekookte groente neem je wel makkelijker voedingsstoffen op, maar door te koken gaan er ook gezonde voedingsstoffen verloren. Daarom kun je het beste afwisselen: rauwkost, groente die je in een kleine hoeveelheid kookt en kort geroerbakte groenten. Ook bij roerbakken blijven veel voedingsstoffen intact.

6. Diepvriesgroenten zijn niet minder gezond

Diepvriesgroenten bevatten soms zelfs nog iets meer vitamines dan verse groenten! Doordat de groenten meteen na het oogsten worden ingevroren, gaan er geen vitamines of mineralen verloren. Dat geldt niet voor verse groente die wat langer ligt. 

7. Bananen veroorzaken geen verstopping

Bananen zijn vezelrijk fruit. In combinatie met voldoende vocht, gaan ze verstopping tegen. Ook bevatten ze belangrijke vitamines, mineralen en sporenelementen en geen vet. Met gemiddeld zo’n 150 calorieën per banaan, is het een prima en gezond tussendoortje.


Gewoon het leukste blad van Nederland