Algemeen

Waarom gebruiken wij cosmetica?

Mascara, deodorant, foundation, shampoo, douchegel; cosmetica… Allerlei onmisbare wondermiddeltjes die ervoor zorgen dat we er iedere dag verzorgd en fris uit zien, en ruiken! De liefde voor cosmetica begint vaak al in onze tienerjaren. Uit een Duits onderzoek uit 2016 blijkt dat, vergeleken met eerdere generaties, jongeren tussen de 14 en 21 jaar tegenwoordig veel meer tijd besteden aan hun uiterlijk dan vroeger. En ook het aantal producten dat zij gebruiken is uitgebreid.

Meiden zijn tegenwoordig niet compleet zonder make-up tafel en YouTube staat vol met filmpjes met make-up tutorials die laten zien hoe je make-up perfect aanbrengt. Toch zijn het niet alleen meiden, maar ook jongens die hun uiterlijk van belang vinden. Bijna de helft van de jongens vindt hairstyling producten belangrijk. Allereerst omdat het hun persoonlijkheid en karakter laat zien, maar ook omdat gestyled haar wordt gezien als verzorgd en een vorm van perfectie. De meest gebruikte cosmetica producten zijn tandpasta door 96% van de doelgroep, deodorant (83%) en douchegel (71%).

Het grote belang voor uiterlijke verzorging is volgens Ines Imdahl, CEO van Rheingold Salon, die het onderzoek hebben uitgevoerd, niet te wijden aan onzekerheid door gephotoshopte modellen. Inmiddels weet iedereen namelijk hoe Photoshop werkt. Het is te wijden aan angst, onzekerheden en het verliezen van controle. Niet alleen door emoties die alle kanten op gaan door hormonen en seksuele ontwikkeling in de puberteit, maar ook het verliezen van controle op sociaal en familiar level. Bijvoorbeeld door onstabiele en onzekere situaties in hun eigen familie of situaties die zij zien bij vrienden.

85% van de jongeren neemt controle door veel energie in hun uiterlijk te steken. Dit heeft een goede invloed op hun zelfvertrouwen en hun gevoel van veiligheid.


Dit onderzoek is uitgevoerd door Rheingold Salon, in opdracht van IKW. Meer informatie is hier te vinden.


Gewoon het leukste blad van Nederland