100%NL Magazine Laura Lollyfabriek
Delen

De 29-jarige Laura opent een lollyfabriek: ‘Binnen no-time was ik de Willy Wonka van Nederland!’

Welkom bij de rubriek Bijzondere Beroepen! Ontmoet de helden achter de schermen, mensen met bijzondere beroepen die vaak onopgemerkt blijven, maar van onschatbare waarde zijn.

Met deze keer het bijzondere verhaal van Laura. Zij wordt binnenkort de nieuwe Willy Wonka van Nederland, want zij opent haar eigen lollyfabriek!

De lollyfabriek van Laura

Laura, 29 jaar en woonachtig in Amsterdam, heeft een uitzonderlijk beroep: ze opent een lollyfabriek. Dat hoor je niet elke dag! In deze lollyfabriek, die volgend jaar geopend wordt, worden suikervrije lolly’s gemaakt die vitamines bevatten én een eetbaar stokje hebben. Laura vertelt: ‘Deze hebben wij zelf ontwikkeld en dit is het eerste eetbare lollystokje ter wereld. Ik vind dit heel belangrijk doordat lollystokjes zwerfafval gevoelig zijn en erg slecht zijn voor het klimaat.’

Laura’s interesse in eten was altijd al groot. ‘Dit is ontstaan als een soort uit de hand gelopen keukenproject, waarbij ik zelf thuis lolly’s ben gaan maken. Inmiddels zijn we een lollyfabriek aan het bouwen. Voordat ik hiermee begon heb ik nog in de horeca gewerkt. Ik gaf dan trainingen aan horecazaken, waar ik ze hielp met bijvoorbeeld het verbeteren van de gastvrijheid.’ Het idee om een lollyfabriek te beginnen, kreeg Laura op een festival. ‘Ik ga zelf heel graag naar festivals en daar staan altijd hele lange rijen met mensen die graag lolly’s willen kopen. Dat interesseerde me, want ik dacht waarom is dit eigenlijk zo? Ook vroeg ik me af in hoeverre lolly’s eigenlijk vernieuwd worden, want in de schappen liggen altijd dezelfde merken met heel veel plastic. Bij andere snoepjes zie je altijd heel veel nieuwe merken, maar bij lolly’s is dit eigenlijk nooit zo. Hier heb ik dus onderzoek naar gedaan en ik heb festivalorganisatoren gesproken. Deze vertelden mij dan ook dat al deze stokjes op het festivalterrein terechtkwamen en dat het heel veel geld kostte om deze dan weer op te moeten ruimen. Volgens hen zou het fantastisch zijn als hier iets op gevonden kon worden. Hier ben ik dus mee aan de slag gegaan.’

100%NL Magazine Laura Lollyfabriek

Een dag in het leven van…

Geen enkele dag is voor Laura hetzelfde. Hierover vertelt ze: ‘Ik kan mijn dagen zo dynamisch plannen als ik wil, maar het loopt altijd anders, elke dag is verschillend. Deze zomer krijg ik de sleutel van de fabriek, dus dan gaan mijn dagen er heel anders uitzien. Vanaf 2025 zulle we starten met de productie, en moeten alle lolly’s verpakt en opgestuurd worden naar onze klanten. Ook werken we dan aan het opbouwen van verkooppunten op festivals en het aansturen van personeel. Daarnaast rijd ik het hele land door om gesprekken met mensen te voeren om naamsbekendheid te creëren. Maar we zijn ook bezig met minder leuke dingen zoals regelingen en legale zaken.’

Reacties van de omgeving

Laura merkt dat er vaak verwarring ontstaat wanneer ze over haar beroep praat. ‘Mensen reageren heel verschillend als ik vertel over mijn lollyfabriek. Mensen vragen vaak wat ik doe voor mijn werk, en als ik dan zeg dat ik een snoepfabriek aan het bouwen ben, dan reageren mensen vaak heel verbaasd. Als ik dan vertel wat erachter zit, wat we allemaal aan het doen zijn en ook hoe serieus we ermee bezig zijn, dan zijn de reacties altijd ontzettend leuk. Binnen no-time was ik de Willy Wonka van Nederland!’

Geen ordinaire lolly’s

Maar deze lolly’s zijn geen gewone lolly’s, vertelt Laura: ‘Samen met mijn businesspartner Jochem werk ik aan de fabriek. Wij werken eraan om een ‘Revolution of Joy’ te starten met onze lolly’s. Deze willen we dan verkopen op de gaafste festivals ter wereld. Het is ook echt een product voor volwassenen. Het merk heet ‘Suckers’ en is best wel een ‘bold’ merk. Aan de lolly’s zijn bijvoorbeeld vitamines toegevoegd die nog wel eens willen teruglopen bij gebruik van ‘bepaalde middelen’, zoals vitamine C en B5. We hopen dat we zo veel mensen kunnen bereiken, dat we nieuwe machines moeten inkopen doordat we de vraag niet aankunnen.’

Maar de lollyfabriek is niet het enige waar Laura zich voor inzet. Ze is ook bezig met het maken van een documentaire. ‘De documentaire gaat over het feit dat maar 0.7% van het Venture Capital Fonds in Nederland naar vrouwen gaat. Dit is het percentage van ‘het grote geld’ dat naar vrouwen gaat en dit is ongelooflijk weinig. Samen met een goede kennis van mij halen wij dus geld op voor deze funding en gaan we kijken hoe dit er in de praktijk uitziet. We willen hier echt iets aan doen.’

Lollystokje uit handen geven

Laura laat weten dat ze nog niet van plan is om het (eetbare) lollystokje uit handen te geven. ‘Ik ben nog niet van plan om binnenkort te stoppen met de lollyfabriek. Ik word hier zo ongelooflijk blij van dat ik mezelf dit voor altijd zie doen. Het lijkt me heel leuk om ons portfolio verder te verbreden dan lolly’s. Het in de markt zetten van een product vind ik een fantastisch proces, dus dat zou ik het liefst heel mijn leven blijven doen. Maar mocht het zijn dat er echt een koper is waarbij ik weet dat ik het lollystokje uit handen wil geven, en dit voelt helemaal goed, dan wil ik hier zeker over nadenken.’

Tip

Voor alle ondernemers die zich afvragen hoe Laura dit doet, heeft ze een paar tips: ‘Volg je hart en doe geen concessies op de kernwaarden die je stelt als bedrijf. Bij ons zijn magie, plezier en duurzaamheid heel belangrijk. Vooral duurzaamheid wordt door ondernemers de laatste tijd vaak gebruikt als ‘coole’ marketingterm en bij ons proberen we echt een volledig plasticvrije verpakking te ontwikkelen, wat nauwelijks wordt gedaan in de snoepwereld. Dus doe vooral geen concessies op je waarden, ook als dat eventueel een financieel voordeel oplevert. Dat is heel belangrijk. Alles is mogelijk en dromen kunnen echt uitkomen als je hard genoeg gelooft in jezelf. Ik denk dat ik daar ook een heel mooi voorbeeld van ben.’

100%NL Magazine Laura Lollyfabriek

Delen