Wonen & Leven

10 TIPS van de experts: zó word je 100 jaar!

Mensen worden tegenwoordig steeds ouder en de gezondheid van mensen wordt ook steeds beter. Op die manier willen wij wel 100 worden! Maar hoe wordt je 100? Nu.nl zocht het uit en vroeg raad bij wat huisartsen. 

Volgens voormalig huisarts Dr. Ted van Essen wordt je uiteindelijke leeftijd niet alleen bepaald door je levensstijl, maar een belangrijk deel ligt in je genen. En daar kun je (nu nog) weinig aan veranderen. De experts geven ons per leeftijdsgroep wat tips: 

20 - 30 jaar

  • Diverse verleidingen, het bewaren van de balans en het maken van de juiste keuzes brengen volgens levenscoach Jaqueline van Zeist onnodig druk met zich mee en dat kan mentaal ook zwaar zijn. 
  • Sport en beweging op jonge leeftijd heeft een positieve uitwerking op het lichaam latere leeftijd volgens arbeidspsycholoog Saskia de Bel. Wees duurzaam bezig met voeding en matig je alcoholgedrag.
  • Rust is heel belangrijk! Een vast slaap-waakritme is essentieel om te kunnen functioneren. Wanneer je slecht slaapt, rusten je hersenen niet goed uit, wat op de lange termijn niet goed voor je is.  
  • Je spierkracht en de sterkte van je botten neemt in de loop van je leven af volgens Dr. Ted van Essen. Leg dus een goede basis voor later, want als je dit niet doet zou je er laten problemen mee kunnen krijgen. 

30 - 50 jaar

  • Een gezin, een baan, vrienden, en ga zo maar door; je moet alle ballen hoog houden. Volgens Saskia de Bel is het hierbij belangrijk dat je een goede balans bewaart, dus doe het samen, wissel de zorg af, zodat de ander kan uitrusten, sport en doe leuke dingen samen! Het liefst buiten de vertrouwde omgeving; dat houdt de geest scherp!  
  • Blijf jezelf uitdagen in je werk, je relatie, het sporten...  Maar bewaar goed het evenwicht, want volgens Dr. Ted van Essen is de kans op psychische problemen of een burn-out in deze periode het grootst. 

50 - 65 jaar

  • Blijf jezelf ontwikkelen en blijf leren, anders ben je volgens Dr. Ted van Essen op 60e afgeschreven.
  • Blijf actief en doorwerken, bijv. vrijwilligerswerk. Leuk werk zorgt voor structuur, geeft energie en draagt bij aan prettig oud worden, aldus ouderenwerker Mariska van der Zee. 

65 - 100 jaar

  • Blijf doen wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt en hierbij is het belangrijk dat je een nieuw passend patroon vindt, volgens Mariska van der Zee. 
  • Blijf jezelf nuttig maken, in je eigen omgeving of voor anderen. En wees onderdeel van een groep. Eenzaamheid leidt tot ongezondheid en narigheid volgens Saskia de Bel.

Bron: Nu.nl


Gewoon het leukste blad van Nederland