BN'ers

INTERVIEW: Johnny & Gerard de 'Vrienden van Het Vergeten Kind'

Een samenwerking tussen de VriendenLoterij en Het Vergeten Kind, heeft de vrienden Gerard en Johnny bij elkaar gebracht voor een bijzondere campagne: de VriendenLoterij PrijzenMarathon, waarbij de helft van elk verkocht lot gaat naar Het Vergeten Kind.

 

Hoe is deze samenwerking tussen jullie ontstaan? 

Gerard: “Ik ben al jaren ambassadeur van de VriendenLoterij. Ik vind het mooi, dat ik zo verschillende goede doelen kan ondersteunen. De ene keer word ik ingezet voor Spieren voor Spieren, de andere keer voor het Ouderenfonds en deze keer voor Het Vergeten Kind. John is natuurlijk al sinds jaar en dag ambassadeur van Het Vergeten Kind en ik was blij verrast om dit met hem te mogen doen.”

 

Wat was de aanleiding om het vergeten kind op de kaart te zetten?

Johnny: “Dat komt uit de tijd dat Guusje Nederhorst nog leefde. Zij was heel erg begaan met kinderen. Samen met haar man Dinand zijn we gaan kijken wat we in Nederland voor ze kunnen doen. Er waren al veel goede doelen voor kinderen en dat is heel belangrijk, maar het is vaak voor kinderen waar je direct iets aan ziet.” 

Gerard: “Een duidelijke aanleiding, meestal een ziekte of een handicap.”

Johnny: “Er zijn 100.000 kinderen in Nederland die een onveilig thuis hebben, meestal als gevolg van mishandeling, misbruik, verwaarlozing of drugsproblematiek. Dat is in iedere schoolklas gemiddeld één leerling. Voor 55.000 kinderen gaat het zelfs zo mis, dat ze niet meer thuis kunnen wonen. Nederland is een van de landen waar kinderen het gelukkigst zijn. Maar met dat kleine percentage dat daar niet bij hoort, is het dan ook wel heel slecht gesteld. Ik ben nu al bijna 10 jaar ambassadeur van Stichting Het Vergeten Kind. Vanaf dag één. In eerste instantie leukten we de ruimtes op waarin zij terecht kwamen nadat zij uit huis werden geplaatst. Helemaal in Woezel en Pip stijl. Nu zijn we tien jaar verder en organiseren we uitstapjes, sportkampen, festivals en willen we een splinternieuw Huis van Het Vergeten Kind openen. Daarnaast hebben we een eigen jongerenraad; de Unforgettables. Zij weten beter dan wie dan ook wat die kinderen nodig hebben.” 

Gerard: “Dat is mooi, dat zij dat op zich nemen.”

Johnny: “Wij geven ze mediatraining en leren hoe ze hun verhaal kunnen vertellen. Wat vaak heel emotioneel is. Ook halen we handtekeningen op waarmee ze naar Den Haag gaan. Er zijn 50 Unforgettables die opkomen voor die honderdduizend kinderen die geen stem hebben. Tijdens die trainingsweekenden, die een paar keer per jaar gehouden worden, bouw je echt een vertrouwensband op. Je hoort de hele nare dingen die zij meemaken in hun jonge leventje. Dat willen ze gebruiken om het voor die andere kinderen beter te maken.”

 

Welk verhaal heeft jou het meeste geraakt? 

Johnny: “Ik zat eens in een opvang heel lang met een jongetje te praten. Niks aan de hand, dacht ik. Toen we gingen voetballen en ik hem wilde helpen met zijn jas, dook hij weg. Hij dacht dat ik hem een klap ging geven. Dan weet je precies hoe laat het is.” 

Gerard: “En hoe lang duurt het voordat dat er weer uit is…”

Johnny: “Dat is waar wij ons hard voor maken. De moeder krijgt alle hulp, maar het kind niet. Die moet zijn bagage maar meenemen. Terwijl ze in veel gevallen sowieso al denken dat het hun schuld is dat het misging tussen hun ouders.”

Gerard: “De kinderen worden opgevoed in een gezin waarvan een van de ouders of beiden drugsverslaafd zijn. Alcoholisme en zwakbegaafdheid zie je ook terug. Zij moeten goed worden opgevangen.”

 

Het hele interview met Johnny de Mol en Gerard Joling is te lezen in de september/oktobereditie van 100%NL Magazine. Klik hier om een losse editie te bestellen. Ga naar de website van de Vriendenloterij voor meer informatie over deze bijzondere campagne.


Gewoon het leukste blad van Nederland