100%NL Magazine SWG

Zó ervaar jij een gezond dagje sauna (+ WIN!)

Heerlijk hè, een dagje sauna!? Wij zien alleen soms door de vele sauna's en baden het bos niet meer. Wij vroegen Select Wellness Group daarom hoe wij zo'n dagje het beste kunnen indelen. Er blijkt namelijk een richtlijn te zijn voor gezond saunagebruik. Wij leggen het je uit! En je maakt kans op een dagje sauna voor 2 personen. Lees snel verder!

Een complete saunagang duurt anderhalf tot twee uur, inclusief rusten en wat drinken. Vaak wordt zo’n gang twee of drie keer herhaald. Hoe zo’n gang eruit ziet? Nou zo…

Wat heb je nodig?

  • 2 handdoeken
  • badjas
  • badslippers

1. Een goed begin

Een saunarondje begint altijd met een bezoek aan het toilet en daarna een warme douche. Voor een goede hygiëne maak je je lichaam vrij van bijvoorbeeld huidverzorgende producten en deodorantresten, ook al heb je thuis gedoucht.

2. Afdrogen

Om in de sauna de hete lucht op de huid te kunnen toelaten droog je je lichaam eerst helemaal af. Zou je met water op de huid de saunacabine ingaan dan wordt het zweten tegengegaan.

3. Warm voetenbad (5 à 10 minuten)

Een zeer essentieel onderdeel van een rondje sauna is het warme voetenbad. Door het warme water wordt het bloed in de voeten op een hogere temperatuur gebracht en daarmee het lichaam voorbereid op de sauna. De haarvaten ontspannen zich en worden door het zenuwstelsel verwijd.

4. Sauna (6 à 15 minuten)

Bezoek je voor het eerste een sauna dan kun je het beste op een onderste of middelste bank plaats te nemen. Gebruik van een handdoek is noodzakelijk i.v.m. de hygiëne en de hete banken. Zittend of liggend, met de voeten op gelijke hoogte als de billen. Hierdoor warmt je lichaam gelijkmatiger op. De badslippers laat je buiten de cabine staan. Geoefende saunabezoekers nemen vaak plaats op de hogere banken.

De minimale saunaduur is 6 minuten om alle poriën goed te openen zodat de zweetklieren de opgenomen warmte kunnen afvoeren. De maximaal aanbevolen tijd is 15 minuten waarvan de laatste 2 minuten zittend, meestal op de onderste bank. Je lichaam kan daardoor weer aan de verticale houding wennen.

5. Koud luchtbad (5 à 15 minuten)

Na het heteluchtbad komt het koude luchtbad. De longen staan klaar om volop zuurstof op te nemen waar het lichaam nu om vraagt. Dit luchtbad kan men nemen door naar buiten te gaan. Minimaal 5, maar beter is 15 minuten.

6. Koud afspoelen en dompelbad

Je neemt een koude douche of gebruikt de afkoelslang. Nadat het zweet is afgespoeld kun je een koud dompelbad nemen. Het is erg belangrijk dat je goed afkoelt. Vooral het hoofd omdat de meeste warmte via het hoofd het lichaam verlaat.

7. Warm voetenbad (5 à 10 minuten)

Een saunagang eindigt wederom met een warm voetenbad. Het afgekoelde lichaam wordt zo geleidelijk op aangename temperatuur gebracht. De warmte trekt in het lichaam omhoog.

8. Rust (minimaal 15 minuten)

Neem voldoende rust voordat de saunagang herhaald wordt. In deze pauze kun je de vochtbalans aanvullen door iets te drinken.

Winnen!

Wij verloten een aantal keer een heerlijk dagje sauna bij één van de 26 wellnesslocaties van Select Wellness Group. Geldig voor 2 personen en met een waarde van € 57,50. Doe snel mee en maak kans!
100%NL Magazine Logo SWG