100%NL Magazine simone Levie

GESLOTEN: Boek Simone Levie – Start before you’re ready!

Deze winactie is gesloten.

Simone Levie is een succesvolle ondernemer. Duizenden mensen weten haar al te vinden en volgen haar online opleidingen/cursussen en fysieke bijeenkomsten. Wij mogen maar liefst 3 boeken weggeven!

Donderdag 11 april komt haar gloednieuwe boek uit: Start before you’re ready. Het boek laat je nadenken over waar je vandaan komt, wie jij zelf bent en waar je heen wilt.

Je bent succesvol ondernemer, kun jij in een notendop de weg hier naar toe uitleggen?
”Toen ik een relatie kreeg met mijn man zaten we allebei in een baan waar we niet happy mee waren. Hij zei tegen mij: zullen we iets voor onszelf beginnen? We hadden destijds nog geen kinderen en alle vrijheid dus zeiden we: ja gaan we doen! Zo is het ondernemerschap een beetje gestart. We kregen al snel een eigen internetbedrijf dat snel groeide. Ik werd zwanger en na mijn zwangerschapsverlof kwam ik terug op kantoor en dacht ik: dit is helemaal niet meer wat ik wil. Het is voor mij een hele zoektocht geweest wat ik wel wilde doen. Ik las het boek van Timothy Ferriss, the 4 hour work week. In dat boek beschreef hij hoe hij van het internet leefde, maar 4 uur per dag werkte en ondertussen alle vrijheid had. Ik vond dat zo’n boeiend concept dat ik mij daar verder in ging verdiepen. Ondertussen ging ons internetbedrijf steeds slechter omdat mijn energie daar niet in zat. We raakten in de schulden, ik was zwanger van mijn tweede en een samenwerking liep op de klippen. Ik kreeg toen echt een oergevoel: ik moet het nu gewoon doen! Ik kocht toen stiekem van mijn creditcard een training, een online programma in Amerika. Dat was een community van heel veel vrouwen, van support en ondernemen en toen dacht ik: zoiets kan ik in Nederland gaan doen. Dat ben ik daarna gaan neerzetten en dat was meteen een heel groot succes.”

Duizenden vrouwen weten jou online te vinden, nu ga je juist offline. Waarom heb je hier voor gekozen?
”Online weet ik heel goed hoe mensen me vinden, maar je blijft toch in een bepaalde bubbel zitten. Met mijn boek wil ik een groter publiek bereiken en meer impact creëren. Ik geloof dat de combi van online en offline supersterk is en een boek ligt dan overal in de winkel. Ik wil er een groter bereik mee creëren.”

Hoe zorg je ervoor dat je stopt je druk te maken over wat anderen van je vinden? Speelt sociale media hier ook een rol in?
”Ja, sociale media speelt hier echt een hele grote rol in. Dat zie je nu ook bij jongeren. Hoeveel hartjes, hoeveel likes je krijgt, die druk die ligt er. Als eerste moet je starten met echt te geloven in jezelf. Ook als je een bepaalde droom voor ogen hebt. Wat we vaak doen is luisteren naar mensen die hun dromen nog helemaal niet hebben bereikt. We moeten juist gaan kijken naar de mensen die hun dromen al wél hebben bereikt, wie zijn je rolmodellen daarin en wat zou die persoon dan doen.”

Waarom moeten we onze dromen bereiken? Is het juist niet mooi dat je kunt blijven dromen?
”Ja, zeker. Maar dat is juist het mooie aan dromen. Als jij een droom hebt verwezenlijkt dan komt er altijd weer een nieuwe droom. Je groeit continu dus iedere keer weer zul je dingen bij jezelf ontdekken en ontwikkelen waarvan je niet eens wist dat het kan en dat het mogelijk is. Heel veel mensen houden zich daarin heel erg klein, terwijl als je daar vol voor gaat dan zul je zien wat voor enorm potentieel er in je zit.”

Waarom moeten we dit boek gaan lezen?
”Ik wil gewoon dat er veel meer mensen gaan! Ik geloof dat we daardoor een veel betere wereld krijgen. Als jij gelooft in jezelf, schijt hebt aan kritiek dat je krijgt zul je ook veel minder kritiek gaan geven. In het boek komt ook mijn eigen verhaal naar voren. Het was niet alleen maar succes. Ik vertel over een verkrachting die ik heb meegemaakt, ik heb joodse grootouders die tijdens de oorlog heel veel familie zijn kwijt geraakt. Heel vele mensen hebben het excuus ja ik kan niet want ik heb een verleden of verdriet. Ik geloof juist heel erg dat mensen hun angsten moeten aangaan, of het verdriet dat je daarin voelt. Het kan je enorm belemmeren en tegenhouden. We moeten niet alleen het mooie plaatje laten zien, maar ook het donkere durven aankijken. Het boek gaat ook over de diepgang zoeken in jezelf en het zwarte durven aankijken.”

100%NL Magazine Simone Levie

€20,99, Uitgeverij Nieuw Amsterdam

Beeld: the fame game