2 halen 1 betalen
Denk bijvoorbeeld aan 2 halen 1 betalen? Dit product stond niet op je boodschappenlijstje maar belandt vaak toch in je winkelkar. Het is namelijk een hele goede aanbieding!
Extra grote winkelkarren
Je verwacht het misschien niet, maar de grootte van je winkelkar heeft ook invloed op je koopgedrag. Voor je het weet is je winkelkar namelijk tot de nok toe gevuld. Hoe groter de kar of mand, hoe meer je koopt. En je hebt het niet eens door! Je kunt dan ook beter een mandje nemen, past minder in. 😉
Laat producten vooral liggen
Ben jij snel geneigd om producten op te tillen? Doe dit vooral niet! Je bent dan namelijk eerder geneigd om het product te kopen. Winkels spelen hierop in door producten op een prominente plek te leggen waardoor jij het eerder pakt. Denk aan grote bakken met producten in het midden van het gangpad, of opgevouwen kleding. Die móet je vaak wel pakken om het goed te zien.
Route
Zélfs over de route is goed nagedacht. In élke supermarkt kom je namelijk vaak als eerste langs de groente- en fruitafdeling. Je voelt je meteen goed zodra je wat groente en fruit inslaat, want je bent immers zo gezond bezig, dat je vaak ook wat chips en koekjes inslaat.
Opvallende bordjes
Veel producten in een winkel worden vaak vergezeld door een groot bord met opvallende teksten. De producten zijn niet in de aanbieding, maar je oog valt wel gelijk op het product. Dit zorgt er vervolgens ook weer voor dat je het sneller koopt. Zo slim…
Volgende keer toch maar een boodschappenlijst meenemen en kijken of je alle trucs kunt weerstaan…