In december van 2024 bereikte de Bitcoin een recordwaarde van 100.000 dollar. Alhoewel digitale munten door velen in eerste instantie als hype werden beschouwd, beginnen steeds meer bedrijven te beseffen dat dit nieuwe betalingsmiddel voorlopig niet zal verdwijnen.
De crypto markt is echter constant in beweging, en goed op de hoogte blijven van de nieuwste mogelijkheden is een flinke uitdaging.In zijn artikel over de nieuwste crypto coins vertelt expert Joren Verdoes over recente blockchain innovaties, en hoe bedrijven en consumenten hier hun voordeel mee kunnen doen.
Het implementeren van blockchaintechnologie biedt talrijke kansen, en ondernemingen die hier goed op inspelen kunnen de vruchten plukken van dit moderne betalingsmiddel.
Efficiëntere betalingen
Het ondersteunen van betalingen met crypto kan voor zowel consumenten als bedrijven voordelig zijn. Aangezien er bij blockchaintechnologie geen tussenpersoon komt kijken, zijn de transactiekosten en verwerkingstijden doorgaans lager dan bij traditionele betalingsmethoden.
Binnenlandse betalingen zijn met gebruik van iDeal al razendsnel. De snelheid van betalingen met crypto worden dus vooral interessant in het geval van internationale transacties waarbij bank openingstijden een obstakel kunnen vormen.
Internationale betalingen afhandelen met crypto zorgt daarnaast voor verlaagde wisselkosten, aangezien er geen traditionele valuta aan te pas komt.
Het bereiken van nieuwe klanten
Door betalingen met crypto aan te bieden kunnen bedrijven nieuwe klantenkringen aantrekken. In 2024 waren er 2,5 miljoen Nederlandse crypto bezitters,. Hoewel een groot deel van deze groep crypto alleen gebruikt als investeringsmiddel, kan dit in de toekomst veranderen.
Consumenten die willen betalen met digitale munten zijn over het algemeen jonge en technisch ingestelde mensen. Voor bedrijven die zich richten op deze groepen, kan cryptovaluta ondersteunen dus een goede vorm van marketing zijn.
Met name bedrijven die digitale diensten aanbieden, en dus een internationaal publiek aantrekken, kunnen sterk profiteren van het aanbieden van crypto transacties.
Alhoewel het aantal consumenten dat in Nederland met crypto wil betalen nog bescheiden is, wordt het al wel ondersteund door Amerikaanse giganten zoals Tesla, Microsoft en Starbucks. Crypto betalingen aanbieden is dus een geweldige manier om buitenlandse markten toe te treden.
Investeringsmogelijkheden
Investeren in crypto kan voor bedrijven een uitstekende manier zijn om een gediversifieerd beleggingsportfolio te onderhouden, of om nieuw kapitaal op te bouwen. Investeren in crypto is aantrekkelijk vanwege de hoge marges, en kan zorgen voor een passief inkomen door middel van staking.
Door samen te werken met blockchain-startups kunnen bedrijven daarnaast als eerste toegang krijgen tot baanbrekende technologieën, waardoor ze unieke diensten kunnen aanbieden.
Markttrends voor zijn
Het aantal crypto gebruikers in Nederland neemt toe. In 2024 is het aantal crypto bezitters in Nederland verdubbelt ten opzichte van 2022. In sommige sectoren, zoals investeringsplatformen, is het ondersteunen van betalen met crypto inmiddels een must vanwege de hoge vraag.
Deze trend zou kunnen doorzetten in andere, waarschijnlijk digitale, markten. Bedrijven die nu al beginnen met het implementeren van blockchain technologie, hebben in de toekomst mogelijk een voorsprong op de competitie.
Modern imago
Door blockchaintechnologie te omarmen kan een bedrijf laten zien dat ze deel uitmaken van de digitale transitie, en een oog op de toekomst heeft. Dit kan op zijn beurt nieuwe investeerders aantrekken, die maar al te graag in zee gaan met vooruitstrevende ondernemingen.
Bedrijven die duurzaamheid willen uitstralen kunnen zich richten op groene cryptomunten zoals Ethereum, Cardano en Algorand die door efficiënte processen energie besparen.
Als laatste kan het ondersteunen van crypto betalingen toevoegen aan de betrouwbaarheid van een bedrijf, doordat alle transacties worden vastgelegd in de blockchain en dus te traceren zijn.