100%NL Magazine visbureau
Zie ook:
Delen

GEWELDIG: Veiling eerste haringvaatje levert €81.000,- op voor de hersenbank

Maandenlang hebben mensen erop gewacht en woensdag was het eindelijk weer zover: de eerste nieuwe haring is geproefd en gekeurd. Dat niet alleen, want het eerste haringvaatje is ook geveild en dit jaar weer voor een heel bijzonder, goed doel.

Start van het haringseizoen

De start van het haringseizoen wordt ieder jaar traditioneel ingeluid met de veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe, georganiseerd door het Nederlands Visbureau. Dit vond woensdagmiddag plaats in Scheveningen en het was wederom een groot, smakelijk succes.

Voorafgaand aan de veiling spraken hoogleraren neurobiologie Dick Swaab en neuropsychologie Erik Scherder over de positieve relatie tussen haring eten en de werking van ons brein. Daarna beoordeelde een deskundige jury, bestaanden uit Peter Koelewijn, haringexpert en sterrenchef Wilco Berends van restaurant De Nederlanden, de kwaliteit van de nieuwe haring. Het proefpanel was zeer positief over de kwaliteit. Na afloop van de veiling kregen de bezoekers zelf de gelegenheid de eerste Hollandse Nieuwe 2024 te proeven en ook zij waren razend enthousiast.

Tijdens de veiling werd er dan ook fanatiek geboden om het eerste vaatje te bemachtigen. Uiteindelijk wist Goos Horeca, met het laatste bod voordat de veilingmeester afhamerde, het haringvaatje te veroveren en werd er in totaal €81.000.- opgehaald.

Hersenonderzoek

‘Het intitiatief van dit evenement helpt enorm om de onderzoeken naar de onderzoeken naar de veranderingen in de hersenen bij hersenziekten voort te zetten en zo de vier miljoen Nederlanders met een hersenaandoening of psychische klachten een normaal, waardevol dagelijks leven te gaan geven’, aldus Hersenbank-directeur Inge Huitinga. Zij is verheugd met de opbrengst van het eerste vaatje. Het is tenslotte enorm belangrijk dat we met z’n allen aandacht hebben voor deze stichting.

Hollandse nieuwe

Vanaf gisteren, 19 juni, is de verkoop van de Hollandse Nieuwe gestart in Nederland, België en Duitsland. Deze startdatum wordt jaarlijks bepaald door de haringhandelaren, en daardoor heeft de Hollandse Nieuwe als enige Nederlands levensmiddel een ‘Primeur’-status. Dit is vergelijkbaar met de jaarlijkse introductie van de Beaujolais primeur in Frankrijk.

Vakmanschap

De Hollandse Nieuwe heeft het EU-keurmerk ‘Gegarandeerde Traditionele Specialiteit’ en mag alleen worden gebruikt voor haring die in mei van het lopende kalenderjaar wordt gevangen. Deze haring wordt vanaf de startdatum tot en met 30 september onder deze naam verkocht. Na deze periode mag de haring alleen nog ‘maatjesharing’ worden genoemd. Voor de verwerking tot maatje moet de haring goed vet zijn, met een minimum van 16%, en traditioneel worden gekaakt en gepekeld. Dit rijpingsproces zorgt voor de echte nieuwe haring.

Elk jaar wordt ongeveer 25.000 ton (25 miljoen kilo) haring verwerkt tot maatje, wat neerkomt op 180 miljoen haringen. Hiervan worden er 76 miljoen in Nederland geconsumeerd. In België worden jaarlijks zo’n 14 miljoen haringen gegeten en in Duitsland, waar de haring bekend staat als Holländischer Matjes, ongeveer 90 miljoen. On-ge-loof-lijk veel dus. Lust jij ze ook?

Bron en Beeld: Visbureau

Delen