100%NL Magazine visbureau

VET: Dít gebeurt er met je lichaam als je makreel eet!

Je kunt iedere dag een batterij aan supplementen slikken, maar waarom eet je niet gewoon één of twee keer per week makreel? Na het eten van makreel geef jij je lichaam een echte boost!

Iedereen weet dat vis goed voor je is. Het gezegde ‘Zo gezond als een vis’ bestaat niet voor niets. Makreel bijvoorbeeld, bevat veel vitamines, waaronder vitamine A, D en B12, mineralen, eiwit, ijzer en gezonde visvetzuren.

Zonnetje in huis

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Je lichaam heeft het nodig om calcium uit voeding op te nemen. Het is belangrijk voor groei, stevige botten en tanden. Ook draagt het bij aan een goede werking van je spieren en immuunsysteem. In Nederland worden we minder blootgesteld aan zonlicht. Daarom is het belangrijk deze vitamine uit voeding te halen. Vette vis zoals makreel bevat voldoende vitamine D. En met andere vitamines zoals A, B12, C, E, K en mineralen zit het ook wel snor.

Goede koop

Denk je dat vis duur is? Dan hebben wij goed nieuws: een makreel is juist een betaalbaar visje. Voor slechts enkele euro’s ga je al met een hele makreel onder je arm naar huis. En met z’n lage CO2 footprint laat hij andere dierlijke voedingsmiddelen zoals vlees of kip ver achter zich.

Proteïnen krachtpatser

Vis is een van de meest eiwitrijke voedingsbronnen. Het bevat ongeveer 20% eiwitten, afhankelijk van welke soort je neemt. Makreel is, net als kabeljauw, zalm en haring, zo’n proteïnen krachtpatser. Dat hoge percentage speelt een belangrijke rol voor de normale groei en ontwikkeling van je botten, spieropbouw en -herstel. Daarnaast is het eiwit van vis erg goed te verteren en bevat het aminozuren waar het lichaam niet buiten kan. Genoeg eiwit eten is dus belangrijk voor een goede gezondheid.

Vet gezond

Met name vette vissoorten zitten vol met omega 3-vetzuren. Deze vetzuren zijn goed voor hart- en bloedvaten en belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen. Makreel is zo’n superfood, want het bevat een zee aan omega 3-visvetzuren EPA en DHA. Als je een keer per week vis eet, dan zit het wel goed. Als je voor makreel kiest, zit je vetgoed! Een wekelijkse portie van 70 gram is al voldoende om aan je gezonde vetten te komen.

Verrukkelijk veelzijdig

Naast de vele gezondheidsvoordelen moeten we niet vergeten dat makreel vooral ook een vetlekker visje is en makkelijk te bereiden. De gestoomde variant – warm gerookt – is in Nederland het bekendst en belandt vaak op een broodje of toastje bij de borrel. Maar hij smaakt – gerookt en vers – ook goed in een salade, pasta, ovengerecht of op de BBQ.

Kijk voor meer informatie op visrecepten.nl/makreel

Dit artikel is geschreven in samenwerking met het Nederlands Visbureau