tips voor een goede nachtrust

Deze 6 voor een goede nachtrust gaan jou helpen!

Als je gezond wilt blijven en dagelijks voldoende energie wilt hebben, is een goede nachtrust erg belangrijk. In deze blog vertellen we je een aantal tips voor een goede nachtrust!

Tip 1: Zorg voor een donkere en opgeruimde slaapkamer

Je ogen kunnen nog steeds licht registreren wanneer je ze dicht hebt. Hiermee prikkel je jouw hersenen en komen ze niet aan het herstel toe! Zorg ervoor dat jouw slaapkamer een rustige, ontspannen, schone en aangename plek is. Een rustige omgeving zorgt ook voor een rustige nachtrust!

Tip 2: Let op je eten en drinken

Vermijd in de uren voor het slapen gaan zware maaltijden, maar ga ook niet met honger naar bed. Drink minder na het avondeten, zodat je ‘s nachts minder vaak naar het toilet moet. Vermijd ‘s avonds cafeïne en theïne (koffie, thee, chocolademelk, cola) en alcohol.  Drink een kruidenthee of gewone thee in plaats van koffie.

Tip 3: Piekert u veel? Schrijf het op!

Als er dingen zijn waar u over blijft denken, pak een papiertje en een pen en schrijf op waar u over denkt. Dit werkt ook voor dingen die u niet wilt vergeten.

Tip 4 Zorg voor regelmaat

Nog een tip voor een goede nachtrust is regelmaat. Ga op een vaste tijd naar bed en sta altijd om dezelfde tijd op. Doe dit ook als u een keer een nacht minder goed hebt geslapen.

Tip 5: Beweeg genoeg overdag

Zorg voor voldoende beweging gedurende de dag. Mensen die tenminste 30 minuten per dag matig intensief bewegen (zoals wandelen en fietsen) slapen beter.

Tip 6: Zet je elektronische apparaten uit

We worden 24/7 overspoeld door allerlei berichten, grappige filmpjes of indrukwekkende nieuwtjes. Het licht van je telefoon, tablet of laptop zorgt voor allerlei prikkels. Hierdoor blijven je hersenen actief, waardoor je niet kunt slapen. Probeer je schermtijd voor het slapen te beperken. Zo hebben je hersenen rust en val je makkelijk in slaap. Leg je telefoon bijvoorbeeld ‘s avonds in een andere ruimte aan de opladen.

Tips voor een goede nachtrust

Wij hopen dat bovenstaande tips je gaat helpen bij een goede nachtrust. Bent u op zoek naar meer tips en tricks artikelen? Je leest ze hier.

 

Bron: Benuapotheek, droomidee, dvn. Beeld: ISTOCK