In de videoreeks BOVAG zoekt het uit op YouTube gaat Bleekemolen regelmatig op pad om antwoord te krijgen op prangende vragen over mobiliteit. “Met de winter in aantocht is het belangrijk dat je auto in topconditie is, want het wordt kouder en eerder donker, er is meer neerslag, het wegdek kan bevriezen en er wordt weer zout gestrooid”, aldus de coureur. “Het is van groot belang dat je goed zicht blijft houden, voldoende grip op de weg hebt en natuurlijk dat je auto altijd start na een koude nacht. En dat is echt niet alleen van belang als je op wintersport gaat, ook hier kan de winter bar en boos uitpakken.”
Check op tijd
Sebastiaan: “Om optimaal voorbereid te zijn, kun je een wintercheck het beste al vroeg in het seizoen laten uitvoeren. In november kan het immers al gaan vriezen en vaak zat valt er dan ook al sneeuw. Tijdens zo’n check wordt onder andere de accu getest, zodat je zeker weet dat deze bij lage temperaturen niet de geest gaat geven. Bij een BOVAGautobedrijf hebben ze daar speciale apparatuur voor, waarmee ook het laadsysteem of de dynamo kan worden getest.”
Sproeiers, wissers en rubbers
Minstens zo belangrijk zijn de staat en het niveau van alle vloeistoffen onder de motorkap, legt Bleekemolen uit. “In de winter heb je natuurlijk ruitensproeiervloeistof met antivries nodig, dus die wordt bij zo’n controle vervangen. Voor goed zicht heb je tevens goed werkende ruitenwissers nodig die geen strepen achterlaten. Bij de wintercheck worden ook alle rubbers ingevet, want als het heeft gevroren, wil je wél de portieren kunnen openen. Als je het rubber niet smeert, vriest alles aan elkaar vast en loop je het risico dat je de rubbers kapottrekt. Daarnaast controleert de monteur de remvloeistof, omdat deze vocht kan aantrekken. En vocht bevriest dan weer, waardoor de remmen onbruikbaar worden. Niet bepaald onbelangrijk dus.”
Banden en wassen
Voor een veilige reis zijn de banden misschien wel het allerbelangrijkste auto-onderdeel. “Winterbanden zijn van zachter rubber gemaakt en hebben speciale groefjes in het profiel, waardoor ze meer grip hebben op een koud of besneeuwd wegdek. Bij temperaturen onder de 7 graden bewijzen deze banden al hun nut, terwijl je in een sneeuwbui met zomerbanden onder de auto echt alle kanten op zou glibberen.” De laatste tip van Sebastiaan over veilig autorijden in de winter betreft het wassen van de auto. “Pekel en andere viezigheid kan in de lak gaan bijten als je het niet regelmatig afspoelt en het kan zich ook ophopen in de wielkasten of op andere plekken onder de auto. Bovendien kan een radar van je cruise control of een camera van je parkeerhulp ineens niet meer werken door al het opgehoopte vuil. Ga dus ook in de winter regelmatig door de wasstraat!”