GOED NIEUWS: Pets Place, Hondenbescherming en Prins Petfoods bundelen de krachten
Delen

GOED NIEUWS: Pets Place, Hondenbescherming en Prins Petfoods bundelen de krachten

Al deze drie partijen hebben één belangrijk ding gemeen: zij willen het welzijn van honden in Nederland verbeteren. Op 21 juni tekenden zij een meerjarige samenwerkingsovereenkomst.

Twee miljoen honden

In heel Nederland wonen bijna twee miljoen honden. Een hond is niet alleen een huisdier, maar ze worden echt als lid van een gezin gezien. Ook bieden deze trouwe viervoeters hulp in bepaalde sectoren. Denk bijvoorbeeld aan blindengeleidehonden. Toch staan de rechten van de hond soms onder druk. Dit vertelt Daphne Groenendijk, directeur van de koninklijke Hondenbescherming.

‘We geloven dat samenleven tussen mens en hond beter kan en moet. Kennis over de juiste zorg, begeleiding en voeding is essentieel om frustratie bij de dieren te voorkomen. Als er meer rekening wordt gehouden met de behoeften van honden kunnen we ongelukken zoals bijtincidenten en dierenmishandeling sneller voorkomen. Dit is ons eerste grote ‘zakelijke’ samenwerkingsverband sinds we in 2022 onze rechtsvorm hebben gewijzigd van vereniging naar stichting. Door de krachten te bundelen met Pets Place en Prins Petfoods laten we zien dat het menens is’, vertelt zij.

Samenwerking

Pets Place zet zich al jaren in voor het welzijn van alle dieren. Op het moment dat directeuren van Pets Place en de Hondenbescherming in gesprek raakten, werd gelijk duidelijk dat de partijen veel overeenkomsten hadden. Zij hebben dezelfde missies en waarden. Dit geldt ook voor Prins Petfoods, waar Pets Place al jaren mee samenwerkt. ‘Met z’n drieën gaan we de doelstellingen van de Koninklijke Hondenbescherming beter voor het voetlicht brengen, met als belangrijkste streven het welzijn van alle honden verbeteren.’

Initiatieven

De Koninklijke Hondenbescherming, Pets Place en Prins Petfoods hebben grote plannen samen. ‘We trekken onder meer gezamenlijk op in de jaarlijkse vuurwerkcampagne van de Hondenbescherming. Ongeveer twee derde van de honden in Nederland is bang voor vuurwerk. Daarom gaan we nu samen kijken naar manieren om oud en nieuw aangenamer te maken voor honden’, vertelt de directeur van Pets Place.

Ook gaan zij samen onderzoek doen naar de positieve invloed van honden op de werkvloer. ‘We gaan werkgevers inlichten over de voordelen van huisdieren meenemen naar je werk. Uiteindelijk willen we een hondenetiquette opstellen voor hoe om te gaan met honden op kantoor.’ Dit vertelt de commercieel directeur van Prins Petfoods.

Welzijn verbeteren

Het doel is om het welzijn van de honden te verbeteren en dit is volgens de directeur van de Koninklijke Hondenbescherming geslaagd als meer hondeneigenaren weten wat verantwoord hondenbezit inhoudt. ‘We zijn vanzelfsprekend erg blij met de financiële bijdragen die we van Pets Place en Prins Petfoods ontvangen. Maar ik ben misschien nog wel enthousiaster over de andere manieren waarop we gaan samenwerken. Met elkaar willen we bereiken dat honden nog gelukkiger en gezonder worden en dat baasjes goed weten wat een hond écht nodig heeft.’

Bron en Beeld: Hondenbescherming, Pets Place en Prins Petfoods

Delen