Algemeen

Haaien luiden noodklok: 20.000 kilo plastic per minuut!

Iedereen weet hoe belangrijk is de wateren die onze wereld rijk is schoon te houden. Daarom slaan Searious Business en Koninklijke Burgers’ Zoo de handen ineen met als één doel: aandacht vragen voor de wereldwijde vervuiling van oceanen door plastic afval.

Op de haaienruit in het tropisch koraalrifaquarium Burgers’ Ocean in Burgers' Zoo maakt een meterslange doorzichtige sticker op confronterende wijze duidelijk hoe de oceaan er binnen afzienbare tijd uitziet als de plastic soep niet snel een halt wordt toegeroepen. Bezoekers kunnen meteen ter plaatse hun stem laten gelden door middel van een ‘selfie totem’, waarbij de foto’s op Facebook worden gedeeld.

Ocean Ambassador van Nederland Willemijn Peeters van Searious Business, voormalig topzwemster Inge de Bruijn en dierentuindirecteur Alex van Hooff hebben donderdag de campagne voor de grote haaienruit officieel geopend. Voormalig Nederlands topzwemster Inge de Bruijn erkent als geen ander de waarde van schoon water.

De bal bij de producenten leggen
De actie #Signwithasmile loopt de hele maand juni. Door een ‘smile’ te doneren met en te delen via Facebook kunnen bezoekers hun stem laten horen aan bedrijven om slimmer om te gaan met plastic. Op 3 juli worden alle ‘smiles’ verzameld en door Searious Business aangeboden aan VNO-NCW, de werkgeversorganisatie in Nederland. Het uiteindelijke doel is dat bedrijven geen plastic afval meer produceren en dat er daarmee dus ook geen plastic in de oceanen meer terechtkomt.

 


Gewoon het leukste blad van Nederland